Mi az a SEO, mi a jelentése
Gelencsér István

Gelencsér István

Mi az a SEO, mi a jelentése, mire szolgál a keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás megértése

Vállalkozóként ezer meg ezer akadállyal kell megküzdened, hogy ügyfeleket és bevételt tudj szerezni. Ha vállalkozásoddal bármilyen szinten jelen vagy online, ez a cikk szinte biztos, hogy rád is vonatkozik.

A SEO egy angol mozaikszó, jelentése Search Engine Optimization, magyarra fordítva keresőoptimalizáció, vagy a gyakorlatban használt neve szerint keresőoptimalizálás.

Gondolkoztál már azon miért lehet az, hogy bizonyos vállalkozások előrébb, bizonyosak pedig hátrébb szerepelnek a Google találati listájában?

Erre a kérdésre ad választ a SEO, avagy keresőoptimalizálás. Az egyes keresők, mint a Google, Bing vagy Yahoo, saját algoritmusokat használnak. A Google szerencsére jól elkülöníti ezeket, ahogy azt a kép is illusztrálja. Ezeknek kell megfeleltetni a weboldaladat. 

Ha te beírsz egy kulcsszót, vagy kulcsszavakat a keresőbe, ezek a keresőrobotok fognak dönteni afelől, hogy melyik weboldalt látod az első oldal tetején és melyik weboldalt csak jóval hátrébb. Ezek a robotok fogják rangsorolni a weboldalakat, az általad beírt kulcsszó alapján. 

Fontos megkülönböztetni, hogy a Google keresőben az első és utolsó találatok az adott oldalon általában hirdetett weboldalak, amelyek megjelenéséért az adott weboldalak üzemeltetője fizet. Ezek a hirdetett keresési találatok nem minden kulcsszónál jelennek meg, csak ott,  ahol az adott kulcsszóért fizettek. A Google Ads (régen Adwords) által kerülnek ki ezek a hirdetések.

Nézzünk is egy példát

Tegyük fel, hogy munkaruházatot árusító weboldalam vagy webáruházam van. Az a célom, hogy ha valaki beírja a Google keresőjébe, hogy “munkaruha” vagy “munkavédelmi cipő”, akkor az én weboldalam az első néhány találat között szerepeljen.

10 emberből 9 a Google kereső első oldalán fog kattintani, ha keres valamilyen kulcsszóra, 10-ből 5-en pedig egyenesen az első három találat valamelyike mellett teszik le a voksukat függetlenül attól, hogy az Google hirdetés-e.

Gondolj csak bele, ha a termékünkhöz kapcsolódó kulcsszóval vagy annak a szinonimáival nem vagyunk az első oldalon, milyen magas bevételtől eshetünk el. Ez minden online vállalkozásra igaz, de webáruházakra különösképpen.

Ha Te nem jelensz meg az első oldalon, radikálisan csökkennek a látogatási esélyeid azokkal szemben, akik ott vannak jelen.

Min múlik tehát, hogy ki kerül az 1. helyre és ki a 6. oldalra?

A kérdés egész pontosan az, hogy milyen paraméterek alapján rangsorol a Google algoritmusa. Hiszen, ha ismerjük ezeket a paramétereket, optimalizálni tudjuk az oldalunkat úgy, hogy a találati listában minél inkább előrébb soroljon minket. Ennek érdekében van szükség a SEO végrehajtására. A keresőoptimalizálással elérhetjük azt, hogy bizonyos kulcsszavakra (természetesen mi választjuk meg ezeket a kulcsszavakat) előre kerüljünk a Google keresőjében és az ügyfelek ránk kattintsanak.

A keresőrobotok pontos működése és a vizsgálandó paraméterek mivolta természetesen ismeretlen, ezek tudatában nagyon könnyen befolyásolható lenne, hogy hogyan kerüljünk előrébb. Szerencsére azonban nem kell sötétben tapogatóznunk, hiszen nagyon sok olyan fontos pontot ismerünk és rengeteg lépés közül válogathatunk, amelyek segíteni tudják a mi SEO-nkat, keresőoptimalizálásunkat. Ismert trükkök közül is, amikről tudjuk, hogy hatással van a SEO-ra, több mint 200 van.  Magának a keresőrobot algoritmusának megértéséhez sok segítséget ad a Google, de más oldalakról is tájékozódhatunk.

Például:

A keresőoptimalizálás főbb részei

A SEO-t alapvetően három részre tudjuk bontani. Az egyik az On-page, azaz tartalmi SEO, amely a weboldalunk szövegének és tartalmának optimalizálására és a kulcsszavak előfordulási arányának optimalizálására irányul. A következő az Off-page SEO, ami a linképítésről szól. A harmadik pedig a Technikai SEO, ami már inkább a programozáshoz áll közelebb, hisz a Google a weboldal kódminőségét is értékeli.

Az On-page SEO-t és a Technikai SEO-t nem mindig szokták szétválasztani, illetve a tartalmi keresőoptimalizálás erősen összefügg a tartalommarketinggel. Ennek az a legfőbb oka, hogy a Google támogatni szeretné a minőségi tartalom és a minőségileg megszerkesztett weboldalak terjedését. Ennek érdekében – a kifogástalan tartalom mellett – érdemes figyelni arra, hogy a képeinket és a szövegeink kulcsszavait minél inkább optimalizáljuk. Ez nem csak SEO, de marketing szempontból is hasznos lehet. Továbbá azt is érdemes szem előtt tartani, hogy mobilon is sokan nézik az oldalunkat, ezért a reszponzivitás (mobil, tablet és PC mérethez alkalmazkodó megjelenés) kiemelten fontos.

On-Page SEO

Ahhoz, hogy a Google jó helyre sorolja az oldalunkat, szükséges tartalommal megtölteni azt. De mi az, amitől a Google szeretni fogja a Te tartalmadat?

Az, hogy az olvasónak írod és nem a Google-nek! És mi kell az olvasónak? Minőségi tartalom. Azonban, amikor írod a cikkeket mindenféleképpen szem előtt kell tartanod a következőket:

  • Mi az elsődleges kulcsszavad az oldalhoz
  • Mi az oldal címe (Title)
  • A weboldal URL-je
  • Címek és alcímek (H1, H2)
  • Az oldal meta leírása (meta description)
  • A képek címe és alternatív szövege

Illetve javallott a tartalmas szövegezés, amit akkor csinálsz jól, ha minél inkább kifejted azt, amiről írsz.

Off-Page SEO

Az off-page SEO azt figyeli, hogy milyen külső kapcsolódása van a mi weboldalunknak. Bővebben ez azt jelenti, hogy milyen más weboldalakon találhatóak linkek, amik a mi weboldalunkra mutatnak és ezek az oldalak mennyire hitelesek.

Minél több hiteles és releváns hivatkozásunk van más oldalaktól, annál jobb helyezést fogunk elérni.

Jön a kérdés, hogy honnan kellene tudnunk, hogy milyen weboldalak mutatnak a mi oldalunkra. A Google Search Console tudja nekünk ezt megmondani a Linkek menüpont alatt.

A Google Search Console a keresőoptimalizálás egyik alapköve. Tele van hasznos információkkal és lehetőségekkel. De ez már megér egy külön cikket, erről később fogunk írni. 🙂 

Technikai SEO

A technikai SEO nagyon összetett. Azt nézi a Google, hogy mennyire gyors és mennyire felhasználóbarát a weboldal. Szerencsére a legtöbb CMS-t, mint például a WordPress-t is úgy fejlesztik, hogy sok kritériumnak megfeleljen. Rengeteg olyan plugin létezik, amik azt szolgálják, hogy gyorsabban töltsön be az oldalunk. A weboldalunk gyorsaságának számos összetevője lehet, ezek közül a legfontosabbak:

  • A kód minősége
  • Képek méretének (szélesség, magasság ) optimalizálása és a fájl mérete (minél kevesebb annál jobb)
  • Tárhely szolgáltató által nyújtott szerver kiszolgálási sebessége

A technikai SEO-t a legegyszerűbben a Google PageSpeed Insight oldalán tudjuk leellenőrizni és még tanácsot is ad, hogy min és hogyan kellene javítanunk. Ha kipróbálod ezt a programot, ne lepődj meg, ha a Google lepontoz. Vannak bizonyos UX szempontok, amiket a Google szigorúan értékel.

Fontos az is, hogy a weboldalad mobilbarát legyen. Ez ma már alapkövetelmény, mivel a weboldalad látogatóinak körülbelül a fele mobilról érkezik. Ennek is van egy jó ellenőrző felülete, amit itt tudsz elérni:

Megjegyzés:

Ha úgy érzed szüksége van weboldaladnak vagy webáruházadnak keresőoptimalizálásra, érdemes néhány alap lépéssel kezdeni, amit itt a cikkben is olvashattál. Javasoljuk azonban, ha lehetőséged engedi, bízz meg szakembert ezzel a feladattal, hiszen ha nem vagy gyakorlott a témában, eredménytelen munka esetén sok pénzt és időt veszthetsz. SEO-ra fel!

István és Áron a Corvinus Egyetemen

Ügyfelekre szabott komplex CMS weboldalakat készítünk marketing, SEO és UX elveket szem előtt tartva, a lehető legoptimálisabb ár-érték arányban.

Clickers logó jel

Megosztom a cikket:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email