A jó USP (Unique Selling Proposition vagy Unique Selling Point) a sikered egyik kulcsa
Manapság egyre fontosabbá válik a termelők és szolgáltatók számára, hogy minél hatékonyabban legyenek képesek a célcsoportjukat elérni. A piac és legfőképpen az online piac soha nem látott mértékben bővül és növekszik, kiélezve a konkurenciák közti versenyt. Ma már nem elég egy átlagos statikus weboldal néhány infóval és telefonszámmal, nem elég egy átlagos üzlet, nem elég maga az átlag. Ha lépést szeretnél tartani, fejlődni, növekedni és pénzt keresni, sokkal tudatosabban kell a jelenlétedet és a marketingedet építeni.
Az USP jelentése és bemutatása
Azt már tudod ahhoz, hogy a mai világban sikeres vállalkozást üzemeltess fontos a tudatos marketing építése. Első körben mindig érdemes meghatározni a vállalkozásod USP-jét. Az USP egy angol mozaikszó, jelentése unique selling proposition, magyarra fordítva egyedi termékajánlat. Ez egy olyan egyedi tulajdonságára utal a termékednek vagy a szolgáltatásodnak – és itt a hangsúly most az egyedi szón van – amely majdnem minden paraméterében képes megkülönböztetést nyújtani a többi versenytárs termékétől.
Pályafutásom alatt nagyon sok vállalkozóval találkoztam és ismertem meg a történetüket. Számos brief-et olvastam, ahol a vállalkozó véleménye szerint nincs versenytársa a piacon. Ezen feltevések 99%-a hamisnak bizonyult. Nagyon sokan hiszik azt tévesen, hogy nem rendelkeznek versenytársakkal, hiszen nincs még egy olyan cég, aki pont ugyanazt gyártaná vagy szolgáltatná, mint ők.
A helyzet az, ahhoz hogy valaki a versenytársad legyen, nem kell ugyanazt gyártania, mint neked. Elég, ha a te termékedre alternatívát vagy helyettesíthetőséget nyújt. Az olyan vállalkozás pedig, ami oly szinten egyedi értéket szolgáltat, hogy nem helyettesíthető, 1000-ből egy van.
USP példa - sikeres USP bemutatása
Ahhoz, hogy könnyebben megértsd mi is az az USP és milyen is egy jó USP, mutatok néhány példát. Ezekkel biztosan könnyebb tudsz majd nekikezdeni a saját USP-d kialakításához. Inspirációt és ötleteket szerezhetsz. Egy USP-hez nem kell a spanyolviaszt feltalálni és nem kell valami elképesztően bonyolult dologra gondolni.
Nézzük például az amerikai Domino’s Pizza USP-jét:
A cég USP-je az, hogy 30 percen belül friss pizzát viszünk az ajtódhoz, ha pedig ez nem sikerül ingyen megkapod a pizzát. A vállalat nincs könnyű helyzetben, hiszen nem csak ők akarnak pizzát eladni az amerikai lakosságnak, nem csak ők kínálnak gyors kiszállítást és friss termékeket. Nincs viszont még egy cég, akik vállalják azt, hogy ha 30 percen belül nem érkezik meg a pizza, elengedik az árát. Ettől különböznek az összes többi versenytárstól.
A vevő pontosan tudni fogja, hogy 30 percen belül alighanem meg fog érkezni a pizzája, de ha nem akkor sincs baj, legalább a pizza árával több pénz maradt a zsebében. Win-win helyzet, nemde? Sokkal szívesebben rendelnénk így mi is pizzát, főleg ha tudjuk, hogy finom is.
My Bulldog Shop
Nézzünk egy itthoni példát is. A My Bulldog Shop négylábú kedvenceinket kényezteti el jobbnál jobb kutyaápolási termékekkel. A shop példáját azért is tartom jónak és különlegesnek, mert egy végtelenül szimpatikus fiatal pár építette fel szívvel lélekkel, csupán a kutyusok iránti szeretetből, és nem a meggazdagodás apropóján. Az út, ahogy a Social Media-ban közösséget és márkát építenek példaértékű. A hozzáállásuk a küldtésükhöz példaértékű. A fejlődésre és tanulásra való hajlamuk példaértékű. A My Bulldog Shop példaértékű, nézzük is meg az ő USP-jüket.
A My Bulldog Shop kedvenceinket lepi meg a legjobb alapanyagú és legállatbarátabb termékekkel. De hogy milyen termékeket is gyártanak azt mondják el ők:
“Termékeink szakértők segítségével jöttek létre, melyek megalkotásánál minden kis apró részletre odafigyeltünk. Alap kikötés volt a természetesség és a vegyszermentesség, de ezt még megspékeltem egy állakísérlet mentességgel és egy – alapanyagokra is vonatkozó – kegyetlenség mentességgel (cruelty free), az pedig kérdés sem volt, hogy pálmaolaj nem kerülhet a termékeinkbe. Ilyen megkötésekkel nehéz volt jót alkotni. A jót a szó teljes értelmében értem. Nem olyan termékeket találsz nálunk, amire rá van írva, hogy nincs benne ez meg az és így tűnik jónak, hanem ezekben a termékekben tényleg csak az van amire egy egészséges négylábú, szőrős családtagnak szüksége van”
Magyari Bernadett
Szerintem itt már te is sejted miben is rejlik az ő USP-jük. Gazdiként validált handmade, kiváló minőségű házikedvenceknek szánt termékek, 100%-ban természetes alapanyagokból, amit még te is nyugodtan használhatsz. Szerintem így te is szívesebben adnád ezek a termékeket a kutyusodnak, főleg ha bekapcsolódsz abba a remek közösségbe, amit a Bernadették a Social Media-ban hoztak létre szívvel lélekkel.
Helóta Biokert
A Helóta Biokert egy szeretetvállalkozás. Nem a pénzért, hanem a szemléletért, a természetért, a fenntarthatóságért és a jövőért. A kert gazdája Szabó Csaba világéletében zöldségtermesztéssel foglalkozott, ismeri a növényei minden apró rezdülését. A kertjéért él, a kertje érte, miatta él. Csaba, mikor szezonja van több, mint 40 féle paprikát, paradicsomot és számos zöldséget termeszt (még Budapesten is elérhetőek termékei). A téli időszakban pedig a zöldségeiből általa készített feldolgozott terméket árulja, fahordós savanyúkáposztát készít és kovászolt kenyeret süt fogyasztóinak.

Az USP legfontosabb eleme a szemlélet. Törődés egymásért, a természetért, az egészséges táplálkozásért és a jövőért.
Fenntartható körforgásban működő biogazdálkodás, amely a termesztéshez kizárólag öntözővizet használ, semmi permetszert vagy műtrágyát. Nem szennyezi a talajt, a környezetet, vetésforgóval újul meg a termőterület. Mennyiségben negyed annyit terem, mint egy nagyobb zöldségüzem, de egészségesebb és finomabb zöldségeket nevel fel. A gazdaság egész évben kizárólag saját alapanyagokból képes ellátni a fogyasztóit, nyáron friss, télen feldolgozott termékekkel. Ha messziről utazol csak azért, hogy meglátogasd a kertet, Csaba azon kívül, hogy végigvezet a rajta és mesél róla, még egy ebéddel is megvendégel.
A példák után most te következel!
Jó USP készítése - így legyél hatékonyan egyedi a piacon
1. lépés
Célcsoport
2. lépés
UVP
3. lépés
Versenytársak
4. lépés
Tökéletesítés

1. lépés: Célcsoport
Ahhoz, hogy hatékony USP-t tudj kialakítani, elsőkörben a célcsoportodat szükséges megvizsgálnod.
Minden itt kezdődik. Mennyire ismered a vásárlóidat és azok igényeit. Ha erre a kérdésre nem tudod a választ, piackutatásra van szükséged. Ezt saját erőből is megteheted, nem feltétlen kell hozzá nagy tőkeberuházás, vagy megbízhatsz ezzel egy ügynökséget is. Keresd meg azt, hogy milyen problémákkal szembesülnek a vásárlóid, amikor az általad kínált terméket szeretnék megvenni. Milyen akadályokba és nehézségbe ütköznek, mi zavarja őket, vagy épp minek örülnek a legjobban a vásárlási folyamatban. Van-e kielégítetlen igényük esetleg? Milyen motiváció hajtja őket?
Gyűjts össze minél több ilyen és ehhez hasonló kérdést, majd kezd el összeírni erre milyen megoldások léteznek. Nem kell feltétlen, hogy te azonnal tudj is megoldást ezekre az igényekre, a lényeg, hogy ismerd fel őket és potenciális megoldásokon gondolkozz.

2. lépés: UVP (Unique Value Proposition)
Ha megvizsgáltad mire van a célcsoportodnak szüksége, és milyen igények merülnek fel, illetve lehetséges megoldásokat is kerestél, akkor nézd meg azt, hogy ezek közül a megoldások közül te melyiket tudnád megvalósítani. Ha alapos munkát végeztél biztos vagyok benne, hogy jó pár lehetséges megoldást is találtál. Nézd meg a vállalkozásod UVP-jét, amely a unique value proposition, vagyis egy egyedi értékajánlat, a vállalkozásod belső értékrendje, belső építőelemei. Mik motiválják a vállalkozásodat, milyen alapokon nyugszik a vállalkozásod, milyen főbb csatornákat használ működéséhez, milyen tulajdonságokkal rendelkezik stb.
A készülő listádból húzd ki azokat a pontokat, amik nem egyeztethetőek össze a Te UVP-del és nem tudsz rá a vállalkozásoddal megoldást nyújtani.

3. lépés: Versenytársak
Eddig megnéztük mit szeretne a piac, és miben tudsz te nekik segíteni. Sajnos ez egyelőre kevés, hiszen hiába adsz te megoldást a célcsoportod problémájára, ha melletted még 15 másik versenytárs is hasonló megoldást tud kínálni. Fontos tehát, hogy ismerjük meg a versenytársainkat és ahogy az elején is említettem, nem csak azokat a cégeket, amelyek ugyanazt csinálják, mint én, hanem azokat is, akik hasonló fogyasztói igényt szeretnének kielégíteni. Vizsgáld meg a versenytársakat és húzz ki minden olyan korábban általad leírt megoldást, amit már más versenytárs használ. Ez alól egyetlen kivétel, ha a versenytársad rosszul használja azt az előnyt, amit te is felismertél, és te egy jobb kivitelezési formát tudnál rá megalkotni.
VIGYÁZZ!
Attól, hogy te úgy gondolod jobban kiviteleznéd ugyanazt amit a versenytársad már folytat, még nem biztos hogy valóban így is van. Végezz ehhez is minimális kutatást és kérdezd meg minél több hiteles ember véleményét.

4. lépés: Tökéletesítés
Az előző pont után minden bizonnyal nem sok olyan megoldásod maradt, ami minden kritériumnak megfelelt. Ha olyan szerencsés vagy, hogy többet is találtál, igyekezz azon dolgozni, hogy ezek közül melyik is a leghatékonyabb. A kérdésen ne ülj hónapokat, tipikus hiba szokott lenni KKV vagy most induló vállalkozásoknál, hogy képtelenek dönteni, újra és újra variálnak a lehetséges végkimeneteleken. Légy alapos és határozott, minél inkább járj utána annak, hogy az általad kiválasztott USP valid és valóban helyesen vezetted-e le az előző pontokat, majd minél inkább igyekezz ezt letisztítani és tökéletesíteni.
NAGYON FONTOS!
Ezt az USP-t minél inkább igyekezz a létező összes csatornádon kommunikálni és megismertetni az emberekkel. Hivatkozz rá a weboldaladon, hivatkozz rá, ha másokkal beszélgetsz. Ez fog téged megkülönböztetni és egyedivé tenni a többi versenytársadtól. Ez fogja megmutatni, hogy mi a te legnagyobb versenyelőnyöd.
Németh Zolira (Dr.Prezi), szintén volt Közgázos diákra, a prezentáció nagymesterére hivatkozva javaslom, hogy minél inkább rövidítsd le az USP-det. "A szöveg akkor lesz tökéletes, ha már nem tudsz belőle semmit úgy elvenni, hogy a szöveg értelme ne változzon." Ekkor, ha passzol minden előző pont és ezt az elvet is betartod, megalkottad a kész USP-det.

Ügyfelekre szabott komplex CMS weboldalakat készítünk marketing, SEO és UX elveket szem előtt tartva, a lehető legoptimálisabb ár-érték arányban.
