fbpx
kremenylaura

kremenylaura

A Google figyel – nemcsak a kulcsszavakra, hanem a felhasználói élményre is

Ha meghallod azt a szót, hogy SEO, valószínűleg neked is a kulcsszavak és a technikai optimalizálás jut eszedbe elsőként. De tudtad, hogy a Google az oldalak rangsorolása során egyre nagyobb mértékben figyelembe veszi azt is, hogy hogy érzik magukat a látogatók a weboldaladon?

Ez azt jelenti, hogy nemcsak a Google-nek, hanem a potenciális ügyfeleidnek is jó élményt kell nyújtanod ahhoz, hogy sikeres legyen a honlapod. Hiába ölsz rengeteg pénzt a weboldaladba, ha a felhasználók gyorsan elhagyják az oldalt, vagy nehezen találják meg rajta, amit keresnek. Mert akkor a honlap nem lesz sikeres.

Ebben a cikkben megmutatom, mire figyelj, ha azt szeretnéd, hogy a Google is és a látogatód is szeressék a weboldalad.

Hogyan méri a Google a felhasználói élményt?

A Google nemcsak azt nézi, hogy milyen kulcsszavak szerepelnek a weboldaladon, hanem azt is, hogyan érzik magukat a látogatók, amikor nálad járnak. De vajon hogyan tudja ezt mérni egy algoritmus? Nézzük azokat a mérőszámokat és jeleket, amik alapján a Google dönt arról, hogy a te oldaladon mennyire jó a felhasználói élmény.

  1. Visszafordulási arány

    Ez a szám azt mutatja meg, hogy a látogatók hány százaléka lép ki az oldaladról úgy, hogy nem megy át egy másik aloldaladra vagy nem hajt végre semmilyen interakciót (pl. nem kattint gombra). Ha sokan érkeznek, de gyorsan távoznak is, az azt jelenti a Google szemében, hogy az oldal nem elég releváns vagy nem nyújt jó felhasználói élményt. 

  2. Az oldalon töltött idő

    Az sem mindegy, mennyi időt tölt el valaki az oldaladon. Ha a látogatók nem maradnak sokáig, hanem rövid időn belül továbbkattintanak, az azt jelentheti, hogy vagy nem találták meg, amit kerestek, vagy nem volt élvezetes az oldalon a böngészés. Ha viszont sokáig maradnak, az arra utal, hogy az oldalon található tartalom értékes és érdekes. Tehát a Google-nek is érdemes minél több embernek megmutatnia.

  3. CTR (Átkattintási arány)

    Az oldaladat jó esetben sok ember látja a találati listán, de ezeknek az embereknek csak a töredéke fog az oldaladra átkattintani. A CTR az mutatja meg, hogy hányan kattintanak rá az oldaladra, a megjelenésekhez képest. Ahhoz, hogy ez a szám minél magasabb legyen, a címnek és a meta leírásnak érdekesnek kell lennie, hogy kattintásra ösztönözze az embereket.

  4. Core web vitals

    Ez egy nagyon fontos mérőszám-csoport, amit a Google hivatalosan is beépített a rangsorolási algoritmusba. A core web vitals fő elemei a

    • Betöltési idő (Largest Contentful Paint – LCP): Ez azt mutatja meg, hogy mennyire gyorsan jelenik meg a legnagyobb tartalmi elem a képernyőn.
    • Interaktivitás (First Input Delay – FID): Ez a szám jelzi, hogy milyen gyorsan reagál az oldal, amikor a felhasználó először lép interakcióba vele (pl. rákattint egy gombra).
    • Vizuális stabilitás (Cumulative Layout Shift – CLS): Ez pedig azt jelzi, hogy nem ugrál-e el az oldal tartalma böngészés közben. Ha igen, az meglehetősen zavaró lehet, biztos te is találkoztál már hasonlóval.

      Core web vitals mutatók

  5. Mobilbarát működés

    Nem újdonság, hogy az emberek többsége most már okostelefonról böngészik az interneten, ezért nagyon fontos, hogy mennyire jól jelenik meg egy oldal mobilon. Ha egy honlap nem mobilbarát, akkor hátrébb kerülhet a rangsorban a mobilbarát oldalakhoz képest. Ennél viszont jóval nagyobb baj, hogy azokat a látogatókat is elveszíti ez a vállalkozás, akik közvetlenül, és nem a keresőből érkeznek.

Weboldal tulajdonosként hogyan növelheted a felhasználói élményt az oldaladon?

Ezek után biztosan felmerül benned a kérdés, hogy a fentieket hogyan tudnád kézzel foghatóbban megvalósítani a honlapodon?
Mit tegyél, hogy valóban élményt jelentsen az oldaladon való böngészés?

Először is gondold végig, hogy téged mi zavar egy weboldalban. Ez már egy jó kiindulópont, mert az valószínűleg sok más embert is zavar. Például ha nem találod, amit keresel, vagy ha nem jössz rá egyből, miről szól az adott honlap.

Adok én is néhány támpontot, amik mentén érdemes elindulnod:

  1. Legyen átlátható a menü – csoportosítsd a témáidat, és rendezd őket úgy, hogy könnyű legyen köztük keresni.

     

  2. Olvasd át az oldal tartalmát, és a végén tedd fel magadnak a kérdést: érdemes volt? Vagy csak elpocsékolt időnek érezted? Ha utóbbi, akkor valószínűleg megérné még dolgozni vele.

     

  3. Nézz rá úgy, mintha először látnád: megfog a dizájn? Túl sok zavaró elem van benne? Vagy épp ellenkezőleg: túl steril? Ezek is befolyásolják, hogy hogyan érzik magukat a látogatók.

     

  4. Használj képeket, kiemeléseket, listákat – tulajdonképpen bármit, ami megtöri a szöveget. Ezzel fenn tudod tartani az érdeklődést.

     

  5. Aztán nézz rá a technikai részre is: optimalizáld a képeket, használj gyorsítótárat. Ezek rendkívül fel tudják gyorsítani az oldalt.

     

  6. Nézd meg mobilról is, és ha nehezen lehet a gombokra kattintani, szétcsúsznak a szövegek, nem jók a margók, akkor biztos lehetsz benne, hogy nem túl jó a felhasználói élmény. Javítsd ezeket is.

A felhasználói élmény egyre hangsúlyosabb a SEO-ban

A Google célja, hogy olyan weboldalakra tereljen látogatókat, amelyeket érdemes megnézni. Ebben pedig a jó felhasználói élmény (UX) nagyon fontos tényező. A felhasználói élmény javításával két legyet ütsz egy csapásra

  • egyrészt nagyobb forgalomra számíthatsz a keresőből, 
  • másrészt az oldaladra érkező látogatók nagyobb eséllyel válnak az ügyfeleiddé

Végső soron pedig ez utóbbi a cél a Google-ben való megjelenéssel is.

Záró gondolatok

A cikk szerzője Varga-Kálnay Vanda, a Benila Webdesign alapítója, aki a felhasználói élmény növelése mellett a SEO egyéb területein is segíti a honlaptulajdonosokat.

Megosztom a cikket: