fbpx
A vendégblogolás SEO hatása
Szuhi Attila

Szuhi Attila

A vendégblogolás SEO hatása – veszély, vagy lehetőség?

A vendégblogolással rengeteg linket szerezhetsz. A vendégblogolást bünteti a Google.

Melyik állítás az igaz? Érdemes kockáztatni?

Ebben a cikkben azt fogom bemutatni, milyen hatása van a keresőoptimalizálásra a vendégblogolásnak, és hogy milyen kockázatokkal kell szembenézned.

A Google: a vendégblogolás halott

Kezdjük azzal, amit a Google mond ez ügyben.

2014-ben Matt Cutts a Google webspam csapatának vezetője egyértelmű jelzést adott ez ügyben:

„Ha a vendégblogolást arra használod, hogy linket szerezz 2014-ben, akkor valószínűleg ideje abbahagynod. Miért? Mivel idővel ez a gyakorlat egyre inkább spam technikává változott.”

Vendégblog Matt Cutts

Egyértelmű igaz? A Google szerint már 2014-ben annyira gyakran alkalmazott és gyenge minőségű technikává változott a vendégblogolás, hogy azt spam technikának minősítik.

Ugyanakkor Matt Cutts azt is hozzáteszi, hogy, nem akarja a fürdővízzel együtt kiönteni a gyereket. A vendégblogolás jó módszer, ha brandet építesz, közösséget, vagy figyelemfelkeltés miatt csinálod, de SEO célból ne csináld.

2017-ben a Google hivatalos blogoldalán figyelmeztetett arra, hogy ugrásszerűen megnőtt a vendég blogokban lévő spam linkek száma.

 John Mueller a Google szakembere egyenesen azt nyilatkozta, hogy ő az összes vendégblogból az oldalára mutató linket „nofollow” címkével látná el. Akkor is, ha azok jó minőségű cikkekből érkeznek.

A sort lehetne folytatni, de a kép egyértelműnek tűnik: a Google nem támogatja a vendégblogolást.

A Google vendégblogol

A történet iróniája, hogy Matt Cutts miután kitette híressé vált blogbejegyzését, maga is egy másik oldalnak adott interjút, ahol három alkalommal linkeltek vissza az ő blogbejegyzésére, és tizenhat (!) alkalommal kapott linket valamilyen Google termék.

Mindegyik dofollow link volt.

Ha felmegyünk a Google hivatalos blogoldalára, akkor is rengeteg olyan cikket látunk, amelyet egy vendégszerző írt, és visszalinkel a saját oldalára.

Vendégblog google

Hogy lehet halott a vendégblogolás, ha a Google is csinálja?!

Természetesen Matt Cutts nyilatkozatai után óriási volt a felháborodás. Rand Fishkin, a Moz.com alapítója kikérte magának, hogy a Moz blogján lévő vendégcikkek spam-ek lennének. És tegyük hozzá, teljesen igaza van. A Moz.com cikkei a szakma csúcsait jelentik.

Tegyük tisztába a képet!

Ha a Google blogoldalán is lehet linkelni a vendégcikk szerzőinek oldalát, akkor mi is a gondja a Google-nek a vendégblogolással?

Nos, az, hogy tömegessé vált és rengeteg gyenge minőségű vendégcikk jelent meg. Ezek egyértelműen spamnek minősíthetőek, nagyon gyenge minőségűek, és kizárólag SEO célokat szolgálnak.

Matt Cutts, de szinte mindenki, aki angol nyelvterületen weboldallal rendelkezett rengeteg e-mailt kapott, ahol valakik vendégbejegyzést akartak elhelyezni a weboldalukra – gyakran pénzt is fizetve értük.

Ezt elégelte meg a Google. Nézzünk néhány konkrét példát:

Spam minőségű vendégblog

Ezt a remek példát Marie Haynes találta és mindent elárul arról, milyen a spam vendégbejegyzés:

Spam vendégcikk

Jól látható, hogy a cikk szerzőjének életrajza tele van tömve kulcsszavas linkekkel. Az ehhez tartozó cikkek is jellemezően nagyon gyenge minőségűek.

Közepes minőségű vendégcikk

A közepes minőségű vendégcikk jellemzően már a felhasználók számára is olvasható, akár egy-két hasznos információ is van benne, de messze áll attól, hogy kiemelkedő minőségűnek nevezzük. A cikkek jellemzően illeszkednek a megjelenítő oldal profiljába, de a linkek gyakran olyan oldalra mutatnak, aminek semmi köze a megjelenítő oldalhoz.

Tökéletes példa erre ez az oldal: travelblat.com/5-quick-tips-on-getting-the-best-flight-deals-this-holiday-season/

Magas minőségű vendégcikkek

A magas minőségű vendégcikkek azok, amelyek valóban értéket hordoznak. Ilyenek a Moz.com cikkei, de talán ez a cikk is.

Lássuk, mit gondol erről a Google!

Matt Cutts arról beszél, hogy ne fogadjunk el másoktól vendégcikkeket, hacsak nem ismerjük őt személyesen.

Majd egy interjúban arról beszél, hogy van sok olyan vendégcikk, amelyet:

„..egy fantasztikus szerző írt, akinek mély tudása van a témában, és sokat dolgozott a cikkel, és javítgatta, majd közzétette ezt az írást egy jó nevű weboldalon”.

Úgy tűnik ez rendben lévő. Majd Matt Cutts elmondja, hogy a probléma azzal van, hogy a vendégcikkek tömegessé váltak, és a színvonal általában zuhan, a spam technikák miatt.

Mi a tanulság?

Nos, úgy tűnik, ha egy vendégcikk kiemelkedő minőségű, sokat dolgoztak vele, releváns, hasznos, és még esetleg a szerzőt személyesen is ismered, akkor nem lesz vele gond.

Sőt, ahogy Matt Cutts fogalmazott:

„Az ilyen cikkek remek lehetőséget adnak arra, hogy ismerté tedd a neved, növeld a hírnevedet, ismertségedet, és potenciálisan linket építs és segítsd a SEO-dat

Matt cutts jó link

Szóval minden rendben. Használható a vendégblogolás. Egyetlen kivétellel.

Azért ésszel csináld!

Külföldön vannak rá példák, hogy a kiemelkedő minőségű, de tömeges vendégblogolás manuális büntetést eredményezhet. Ezért ezzel is ésszel élj!

Minden linképítési módszerre igaz, hogy akkor működik, ha nem kerül túlsúlyba a linkprofilodban. Ez igaz a vendégblogolásra is.

Mire figyelj akkor, összefoglalva:

  • kiemelkedő minőség, hosszú cikkek, magas felhasználói élmény, egyszóval: ”quality content”
  • a vendégblogolás során szerzett linkeknél, ne használ tömegesen kulcsszavas linkeket. Ha használsz is ilyet, akkor is variáld ezeket és legyenek természetesebb linkjeid is (névre, domainnévre, brandre)
  • ne csak egyetlen aloldalad kapjon linket, ha több vendégblogból is szerzel linket
  • inkább kapj linket a cikk törzséből, sem mint a bio részből
  • a cikkek ne egy kaptafára készüljenek, legyen mind egyedi, és illeszkedjen a megjelenítő oldal profiljába, illetve a te szakterületedhez is illeszkedjen

A magyar helyzetről röviden

És végül a kockázatoknál maradva érdemes utolsóként megemlékezni a hazai helyzetről is.

Idehaza a Google nagyon-nagyon ritkán alkalmazz manuális büntetést. Tényleg ritka, mint a fehér holló.

Éppen emiatt a vendégblogolás kockázata még alacsonyabb, mint az angolszász területeken. Azért, mert van néhány vendégblogból linked, aligha fogsz büntetést kapni, nyugodtan élj ezzel a linképítési lehetőséggel.

A másik, hogy a Google automata algoritmusai a hazai linksémákat nehezen azonosítják. Egyszerűen túl kicsi a méretük. A vendégblogolásnál ezerszer inkább spam technikákat és linkeket is simán érvényes linknek tekint a rendszer.

Éppen emiatt a vendégbloggolás kockázata figyelembe véve az automata algoritmusokat gyakorlatilag nulla, ha a fenti elveket figyelembe veszed és alkalmazod.

A vendégbloggolás SEO előnyei

Remélem sikerült meggyőznöm arról, hogy miért nem kell félni a vendégbloggolástól, ha jól csinálod. Ebben a részben megpróbálom megmutatni neked, hogy miért érdemes csinálni.

A vendégbloggolás működik

Azt aligha kell bebizonyítanom, hogy a linkek alapvető szerepet játszanak a rangsorolásban. A Google szenior vezetője Andrei Lipattsev maga ismerte el, hogy a rangsorolásban a legfontosabb szerepe a tartalomnak és a linkeknek van.

A linkek a tartalom mellett tehát a legfontosabb rangsorolási tényezőnek tekinthetőek. A vendégbejegyzésből kapott linkek pedig szintén beleszámítanak az értékelésbe.

Ráadásul ezek a linkek különösen értékesek lehetnek, hiszen:

  • a te témádra releváns domainről kapod őket (ha figyelembe vetted a fenti ajánlásomat)
  • jó minőségű tartalomból kapod
  • a cikk belsejéből kapsz linket
  • és sok esetben a horgonyszöveg és a linkelt oldal is tudatos döntéssel születik

Egy sikertörténet – a backlinko.com

Brian Dean az egyik legismertebb név a SEO iparban. Brian Dean egyszemélyes weboldala a Backlinko.com olyan nagy márkákat ver meg extra erős versenyben, mint a moz.com, vagy az ahrefs.com. Havonta több mint 200 ezer egyedi látogatója van weboldalának, egy olyan pici szegmensben, mint a SEO.

Hogyan lehetséges ez?

Brian Dean nem titkolja, hogy a backlinko.com előrekerüléséért keményem megdolgozott. Több mint 200 vendégbejegyzést írt, amelyek visszahivatkoznak a weboldalára.

Köszönjük a cikket Szuhi Attilának az ite.hu alapítójának és főszerkesztőjének! Már mi is vendégblogoltunk a weboldalán a WordPress sebességoptimalizálás alapjairól és bíztatunk tieket arra, hogy Ti is használjátok ki ennek előnyeit!

Gelencsér István
Szabó Áron
István és Áron a Corvinus Egyetemen

Ügyfelekre szabott komplex CMS weboldalakat készítünk marketing, SEO és UX elveket szem előtt tartva, a lehető legoptimálisabb ár-érték arányban.

Clickers logó jel

Megosztom a cikket:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email